Saturday 20 March 2010

Showing my velvet soldier / Exhibiendo mi soldado de terciopelo

In English:

In March I had the opportunity to show ‘I Wanna Be…’ in the AVA gallery, in the University of East London, as part of ‘A Moving Exhibition’. (www.amovingexhibition.com).

This work of mine has a special place in my creative process. It dates from 2005 and is part of the soldier and camouflage series, which still is ongoing. There is a whole exhibition contained in that series alone, and I should try to organize a proposal for some place soon.

This work is part of a ongoing reflection about the media: since war is something that occupies considerable space in newspapers and other media, so I continue to come across with images that are constantly feeding my imaginary of war and weaponry

The piece is about contradictions, between the apparent and the obvious. It’s based on a image of a charging British soldier the first year of the Iraq invasion. I worked such photo endlessly upside-down for a year. From that period I produced a great deal of large-scale works on paper of this image that got initially my attention formally. Yet one day I turned it around, and saw the face of this man , and I saw fear in his eyes. I didn’t know if he was dead or alive. Here lied in front of me possibly a father and a husband, a son, and brother, a grandson or a boyfriend. And I started thinking about his humanity, and about all those whose lives passed in front of our eyes in the news, and from whom we’ll never hear again. Those names, which we don’t know and will never, know.

Yet, these soldiers have as a trade the possibility to take lives in their on hands, to be one with their gun.

‘I Wanna Be…’ is sober and quite blunt in its statement. On one hand, we have the mutual affirmation among the crimson of the velvet of the body and backdrop, and the suggested red of the bloody trade of the soldier. On the other hand, we have the implicit absurd of the use of a textile that is soft to the touch, suggesting the domestic, antique, and interiors with low lighting, whisperings or polite soft conversation (as in a church); while the image of the charging soldier remains all too clear, and so its implied capability for destroying and producing unbearable noise. The attractive softness and plush backdrop in velvet hold the formal game of the soldier’s body, in which the organs blend with the gun, forming one tight unit.


En español

En marzo tuve otra vez la oportunidad de exhibir “I Wanna be…’ (Quisiera ser…), en el marco de ‘A Moving Exhibition’. (www.amovingexhibition.com), en la galería AVA de la Universidad del Este de Londres.

Esta obra mía tiene un lugar muy especial en mi proceso creativo. Data del año 2005 y forma parte de mi serie, aún vigente, de soldados y camuflaje. Sé que en la misma está contenida toda una exhibición, y debería organizar muy pronto una propuesta.

Esta pieza es parte de una reflección de los medios: ya que la guerra es un tema que aún sigue ocupando un espacio considerable en los periódicos y en los medios en general, yo continúo encontrándome con imágenes que alimentan constantemente mi imaginario de guerra y armas.

‘Quisiera Ser…’ versa en contradicciones entre lo aparente y lo obvio. Está basada en una foto de la prensa de un soldado británico, el primer año de la invasión de Irak. Trabajé la foto cabeza abajo durante un año de una manera costante, y durante este período produje una serie de obras sobre papel de gran formato. Pero un día volteé la imagen, y vi la cara de este hombre, arma en mano, con miedo en sus ojos. No sabía si después de un año estaba vivo o muerto. Ahí estaba, frente a mi, la imagen de un padre y un esposo, o un hijo, hermano, un nieto o un novio. Empecé a pensar sobre la humanidad de este sujeto , y sobre la vida de todos aquellos que pasan frente a nuestros ojos en las noticias, y de los cuales nunca oiremos otra vez, cuyos nombres nunca llegaremos a conocer.

Y sin embargo, entre los deberes de la profesión de estos soldados está la posibilidad de tomar la vida de otros, ser uno con su arma.

‘Quisiera Ser…’ es una obra sobria y contundente. Por un lado, tenemos la afirmación mutua del rojo del terciopelo del cuerpo del soldado y del panel de soporte, y el rojo sugerido de la profesión sangrienta del soldado. Por otro lado, tenemos el absurdo implícito del uso de la tela suave, doméstica y anticuada , que sugiere interioes de iluminación tenue y conversaciones en susurrus (como una iglesia); mientras que la imagen del soldado en pleno ataque es muy evidente, como es la capacidad implícita de destrucción y ruido. La irresistible suavidad del terciopelo del panel acolchonado sujetan el juego formal de la metralleta con el cuerpo y sus órganos vitales.


No comments:

Post a Comment