Friday 31 July 2009

Paper Sculptures / Esculturas de Papel

Inglés

Back in May I had a little show in Barcelona (I think was the first of my posts). While I was preparing the work for this exhibition, I considerer to show sculpture, as well as the painting a drawing I ended up taking with me. The criteria of the chosen work was apart the possible dialogue among the pieces (subject-matter, colour, etc), was the easiness for travelling.
The paintings and drawings I finally took were more than ready months back and I just packed them very carefully, including the very large drawing.
Yet, I really wanted to bring sculpture into the show’s concept. I always had sculpture in any of my shows. Essential because as I paint or draw, is more than likely that I am also hitting some timber or sticking something together to form a volume. It’s part of my creative process.
So back in January I was hitting timber, frantically. I had these wood that I’ve dragging from studio to studio for as long as 7 years, and at the beginning of the year I knew then what to do with them: 3 pieces to shape, to smooth, paint in order to draw on their surfaces. Nothing representational, just form, that will serve later as moulds to make paper replications. I wanted the whiteness of the paper, the repetition of the form, the possibility to build up a group that would expand in-situ. I wanted to make an installation in paper in Barcelona. Paper pieces that I could ship in 3 boxes, ahead of me.
But living as I am in England, in the middle of the winter, I ran out of time: I could only use my chainsaw in late February. Not enough time.
But the concept prevails. I will show this one day, hopefully soon, very soon. Here are the images of the pieces, before they’re painted or their surfaces carved with drawings.
Want to see drawing on timber? Check on my web http://www.renatafernandez.com/
For a sculpture of mine “Feather, Fur, Veins and Scales”. It looks like a snake.

Spanish

En mayo, como contara en uno de mis primeros blogs, tuve una muestra modesta en Barcelona. Cuando estaba preparando las obras para la exposición, pensaba también en llevar escultura, aparte de las pinturas y el dibujo que terminé llevando. El criterio para escoger las obras respondía no sólo al diálogo entre las piezas (tema, color, materials, etc), sino también la facilidad para transportarlas.
Las pinturas y el dibujo que llevé estaban listos desde hace meses, así que sólo tenía que empacar cuidadosamente.
Sin embargo, quería introducir escultura en el concepto de la exposición. Yo siempre he mostrado escultura en mis exhibiciones. Y es esencial esta inclusión ya que cuando yo pinto o dibujo, siempre estoy o tallando Madera o pegando algo para hacer un volumen. Es parte de mi proceso creativo.
Y así, en enero, me encontraba yo golpeando madera. Tenía estos bloques que venía arrastrando de estudio a estudio por por lo menos 7 años! A principios de año ya sabía por fin que quería hacer con ellos: 3 piezas, para dibujar sobre sus superficies. Nada figurativo, simplemente forma, que más tarde servirían como moldes para hacer réplicas, y muchas, de papel. Quería para Barcelona el blanco del papel, la repetición de la forma y la prosibilidad de construir una instalación in-situ que se expandiera. Quería 3 diferentes formas, repetidas que pudiera yo poner en 3 cajas y mandar por correo.
Pero cuando se vive en Inglaterra, y estás en la mitad del invierno, no hay plan que valga. Apenas pude usar la motosierra a finales de febrero. Se me acabó el tiempo.
Pero el concepto persiste, y se que mostraré estas piezas alguna día, esperemos que muy pronto.
Quieren ver un dibujo en madera? Vean en mi web http://www.renatafernandez.com/
Y busquen una escultura llamada “Feather, Fur, Veins and Scales”. Parece una culebra.